Wang Toppidrett og Golfforbundet med nytt samarbeid

Sikrer videregående utdanning og golffaglig utvikling i felles program.

Samarbeider om regional utvikling

Norges Golfforbund (NGF) og WANG Toppidrett (WT) forlenger et tidligere samarbeid som sikrer at utøvere skal kunne utvikle seg maksimalt både som golfspiller og individ samtidig som de gjennomfører videregående skole. Avtalen strekker seg fra 2020 og ut skoleåret 2024/2025.

- Skal vi utvikle flere utøvere som Viktor Hovland, må vi etablere en regional talentutvikling i samarbeid med videregående skoler. Med WANGs skoler i Oslo, Fredrikstad, Stavanger, Tønsberg og deres nye skole på Romerike har vi et godt utgangspunkt for å kunne gi utøvere et utviklingsmiljø så nært som mulig der de bor, sier Toppidrettssjef Øyvind Rojahn i NGF.

I avtalen ligger det en gjensidig forpliktelse om at begge parter skal styrke golfmiljøene regionalt i tillegg til å legge til rette for at elever skal kunne gjennomføre videregående skolegang på en god måte.

- Golfforbundet bygger en spennende toppidrettssatsing som skal matche de beste i verden. Med dette samarbeidet vil vi sikre en helhetlig hverdag for norsk utøvere. Vi vil sikre at norske golftalenter både får en riktig utdanning og kontinuerlig oppfølging gjennom de viktige årene på videregående, sier toppidrettssjef Håvard Johansen i WANG Toppidrett.

Som et ledd i avtalen vil Team Norway Golfs coacher være en del av undervisningsopplegget på WANG Toppidrett. Treningssamlinger i inn- og utland vil også være en del av samarbeidet. WANG Toppidretts skoler kan i dag tilby 25 til 30 plasser på skolenes golflinjer pr år. Søknadsfrist er 1. mars for opptak skoleåret 2020/2021.

- Foto kan fritt benyttes tilknyttet saken mot kreditering.
- For høyoppløst bilde, ta kontakt med kommunikasjonssjef.

Øyvind Rojahn
Toppidrettssjef Norges Golfforbund
oyvind.rojahn@golfforbundet.no

Håvard R. F. Johansen
Toppidrettssjef WANG Toppidrett
hj@wang.no

Norges Golfforbund (NGF) er det femte største særidrettsforbundet i norsk idrett, med rundt 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no

Om WANG Toppidrett

WANG Toppidrett tilbyr studiespesialiserende utdanningsprogram med mulighet for spesiell studiekompetanse. Skolen har i dag et program for 28 idretter på studiestedene i Fredrikstad, Hamar, Oslo, Stavanger og Tønsberg. Fra høsten 2020 etableres også et nytt toppidrettsgymnas på Romerike. Siden 1984 har WANG jobbet tett med klubber, særforbund og Olympiatoppen.