Srixon Tour gir OL-billett

Tre turneringer på eliteturneringsserien Srixon Tour blir tellende for kvalifisering til ungdoms-OL i Argentina. Dersom du er under 18.

I oktober arrangeres ungdoms-OL i Argentina der golf står på programmet. Det er verdensrankingen for amatører som avgjør hvorvidt en nasjon får delta, og slik det ser ut nå ligger Norge an til å delta.

Følgende turneringer inngår i kvalifiseringen til ungdoms-OL:
- Srixon Tour 1, Sola GK (gutter U19) / Stavanger GK (jenterU19)
- Srixon Tour 3, Meland GK (U19)
- Srixon Tour 5, Stiklestad GK (junior-NM U19)

Rangering beregnes etter hvilken jente og gutt som har oppnådd flest OoM-poeng i to av de tre turneringene. Ved poenglikhet legges oppnådde poeng i den tredje turneringen til grunn.

Youth Olympic Games arrangers i Buenos Aires, Argentina, 6.-18. oktober 2018. Det spilles 54 hull individuelt slagspill i tillegg til en miksturnering. En gutt og en jente kan kvalifisere seg, men det avhenger av at nasjonen er ranket topp 26 i verden (WAGR) basert på den høyest rangerte mannlige og kvinnelige utøveren sammenlagt, samt at Olympiatoppen godkjenner NGFs innstilling.

Må registrere seg innen 10. mai
Mens junioralderen i Norge er U19, er den U18 i resten av verden. Det innebærer at spillere som skal kvalifisere seg til ungdoms-OL må være 18 år eller yngre (født 2000 eller senere). Grunnet visum- og sikkerhetsbestemmelser må alle som kan bli aktuelle for en plass i ungdoms-OL registrere seg innen 10. mai på Olympiatoppens nettside https://olympiatoppen.typeform.com/to/Orvv9G

Også i 2014 ble det arrangert ungdoms-OL, den gang i Kina. Fra Norge deltok Viktor Hovland og Sandra Nordaas.

For mer informasjon:

Geoff Dixon
Head Coach Team Norway Amatør
Norges Golfforbund
geoff.dixon@golfforbundet.no

Øyvind Krag Ingul
Lagleder for Norge
oki@nexthole.com

Tom Rosenvinge
Kommunikasjonssjef Norges Golfforbund
tom.rosenvinge@golfforbundet.no

Om Youth Olympic Games

Youth Olympic Games, også kalt ungdoms-OL, er en del av den olympiske bevegelse under IOC. Arrangementet arrangeres hvert fjerde år og samler de beste ungdommene i verden mellom 15 og 18 år. Lekene arrangeres på samme måte som et ordinært OL, der utøverne blir en del av en olympisk tropp med deltakere fra andre idretter og nasjoner, bor i en deltakerlandsby, og deltar på åpnings- og avslutningsseremoni. Sommerlekene består av 28 idretter, deriblant golf. Utøvere som tidligere har representert sine land er blant annet Marcus Kinhult, Renato Paratore og fra Norge Viktor Hovland og Sandra Nordaas.

Om Norges Golfforbund

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no