Rekordmange norske i utlandet

19 norske utøvere i aksjon denne uken, blant annet Henrik Bjørnstad som jakter internasjonalt comeback.

Tutta i årets siste Major

Suzann «Tutta» Pettersen er tilbake etter ryggplagen, og spiller denne uken Evian Championship i Frankrike. Turneringen er årets femte og siste Major på damesiden.

bjørnstad spiller Challenge Tour

Flere norske utøvere stiller til start når Irish Challenge spilles 14.-17.september 2017. Mest spenning knytter det seg nok til Henrik Bjørnstad (Drøbak GK) i sitt internasjonale comeback. Også Kristian Krogh Johannessen (Drammen GK), Jarand Arnøy (Fana GK) og Anders B Kristiansen (Borregaard GK) har fått plass i turneringen.

Kvalifisering til European Tour 2018

Denne uken starter kvalifiseringen for neste års European Tour. Kvalifiseringen består av tre steg, og det arrangeres åtte turneringer i første steget, hvorav de to første denne uken.

I Tyskland spiller Elias Bertheussen (Byneset GK), Sander Stavnar (Vestfold GK), Anders Ellingsberg (Drøbak GK) og Vetle Marøy (Bergen GK).

- Jeg har spilt to runder, og ligger +1 totalt. Det har vært vanskelige spilleforhold, så ligger OK plassert med to runder igjen å spille, sier Bertheussen.

I England spiller Aksel Olsen (Stavanger GK) og Christian Aronsen (Miklagard GK).

Turneringene avsluttes 15. september.

Symetra Tour i South Dakota

Marita Engzelius (Oslo GK) spiller El Dorado Shootout i Arkansas 15-17.september.

- Jeg trener utrolig bra for tiden og håper spillet snart løsner, sier Engzelius.

Swedish Golf Tour

Tonje Daffinrud (Vestfold GK) spiller Säljfast Ladies Open 13. – 14. september.

- Dette er den første turneringen på lenge og en perfekt oppladning til neste ukes turnering i Spania, sier Daffinrud.

Også Marianne Skarpnord (Moss & Rygge GK), Celine Borge (Vestfold GK), Mariell Bruun (Larvik GK), Karoline Lund (Losby GK), Stina Resen (Oslo GK) og Rachel Raastad (Kjekstad GK) deltar i turneringen.

For livescoring:

LPGA/LET: Evian Championship

Q-School European Tour - Tyskland

Q-School European Tour - Skottland

Symetra Tour: El Dorado Shootout

European Challenge Tour: Irish Challenge

Swedish Golf Tour

For mer informasjon:

Jon Karlsen
Head Coach Team Norway
Norges Golfforbund
jon.karlsen@golfforbundet.no

Tom Rosenvinge
Kommunikasjonssjef
Norges Golfforbund
tom.rosenvinge@golfforbundet.no

Om Norges Golfforbund

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no

Om Team Norway Golf

Team Norway er Norges Golfforbunds toppsatsing på profesjonelle utøvere som har som mål å få frem spillere som kvalifiserer seg til Olympiske leker, eller etablerer seg på et høyt internasjonalt nivå. Utøvere på Team Norway får tilgang til golftrenere, fysioterapeut/fysisk trener, mentaltrener og lege. Utøvere kan i tillegg nyte godt av utstyrsavtaler med Abacus og Callaway.

Team Norway har et sportslig opplegg med fokus på treningssamlinger, primært på hovedbasen Mar Menor. I tillegg følges utøvere opp under turnering og individuell trening.