Norske golfhåp i ungdoms-OL

Emilie Øverås og Bård Skogen er de norske golfhåpene under ungdoms-OL i Argentina.

Youth Olympic Games (YOG) i golf arrangers i Buenos Aires, Argentina, 9-15. oktober 2018. For Norge stiller Emilie Øverås (Oslo GK) og Bård Skogen (Haugaland GK).

- Vi har hatt enn veldig bra oppkjørings- og treningsdager, så alt ligger til rette for at Emilie og Bård skal få en optimal konkurranse, sier Øyvind Krag Ingul, lagleder for de norske golferne.

Konkurransen spilles på Hurlingham Club, en bane med små og utfordrende greener. Utøverne spiller 56 hull individuelt slagspill (9-11.okt) i tillegg til en miksturnering (13-15.okt). Selv om konkurransen er tøff med mange gode spillere i startfeltet, bør de norske utøverne ha gode muligheter til å markere seg.

Øverås og Skogen er to av 16 utøvere som representerer Norge i ungdoms-OL. I alt deltar 4000 utøvere fra hele verden. Også i 2014 ble det arrangert ungdoms-OL, den gang i Kina. Fra Norge deltok Sandra Nordaas og Viktor Hovland. Begge ble college-mestere i USA tidligere i år (NCAA).

For livescoring, klikk HER

Øyvind Krag Ingul
Lagleder for Norge (til stede i Argentina)
oki@nexthole.com

Om Youth Olympic Games

Youth Olympic Games, også kalt ungdoms-OL, er en del av den olympiske bevegelse under IOC. Arrangementet arrangeres hvert fjerde år og samler de beste ungdommene i verden mellom 15 og 18 år. Lekene arrangeres på samme måte som et ordinært OL, der utøverne blir en del av en olympisk tropp med deltakere fra andre idretter og nasjoner, bor i en deltakerlandsby, og deltar på åpnings- og avslutningsseremoni. Sommerlekene består av 28 idretter, deriblant golf. I golf kan en gutt og en jente kvalifisere seg fra hver nasjon, men det avhenger av at nasjonen er ranket topp 26 i verden (WAGR) basert på den høyest rangerte mannlige og kvinnelige utøveren sammenlagt.

Norges Golfforbund (NGF) er det femte største særidrettsforbundet i norsk idrett, med rundt 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no