Nå kan du søke digitalt i alle tidligere norske golfmagasiner

359 golfmagasiner, inkludert det aller første magasinet Golf fra 1950, ligger nå tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets digitale arkiver.

I Nasjonalbibliotekets arkiver kan du nå se tilbake på alle store og små norske golføyeblikk i digitalform.

Siden 1950-tallet har det vært tre magasiner som har dekket Golf-Norge i en eller annen form, og nå har alle disse blitt gjort tilgjengelig for allmennheten takket være en avtale med Kopinor som ivaretar eventuelle rettighetshavere.

Arbeidet med å digitalisere litt over 70 år med golfmagasiner har vært en tidkrevende og lang prosess. Norges Golfforbunds faggruppe for golfhistorie har de siste årene lagt mye tid og arbeid med å gi norske golf- og historieinteresserte en ny måte å bla gjennom historien på. For primus motor og en av de største initiativtakerne, Jens N. Engelstad, var bakgrunnen til arbeidet ganske enkel.

– For vårt arbeid i historiegruppen er det mye lettere å søke i digitale arkiver fremfor å bla og bla i mange magasiner i håp om å finne det man leter etter, forteller Engelstad.

Et verdifullt arbeid
Ansvarlig redaktør i Norsk Golf, Tom Erik Andersen, fullroser Engelstad og historiegruppa for deres arbeid.

– I løpet av 70 år er det sagt og skrevet mye om golf i Norge. Å få samlet alt dette i søkbart, digitalt arkiv er en stor og viktig jobb. Det er verdifullt ikke bare for den som leter etter noe spesielt, men har også historisk verdi. Arkivet gir Golf-Norge notoritet, og sikrer at den norske golfhistorien – og historiene – blir tatt vare på for ettertiden, sier Andersen.

Det aller første magasinet om golf i Norge ble utgitt av Oslo Golfklubb. Med det klare og tydelige navnet «Golf», ble det utgitt for aller første gang i 1950, men tidsskriftet levde kun i fire år frem til 1954. Deretter tok Stavanger Golfklubb over stafettpinnen og grunnla magasinet «Golfentusiasten» i 1956. Dette skulle i utgangspunktet kun være et blad for klubbens egne medlemmer, men som utviklet seg til å bli hele Norges golfblad. Det tidligere Stavanger-baserte bladet ble overtatt av golfforbundet i 1981, men levde i sin drakt frem til 1996 da navnet ble endret til Norsk Golf.

Norsk Golf er i dag ett av landets største fagmagasiner med et opplag på 95000 eksemplarer som kommer ut fire ganger i året.

Til redaksjonen:

For link til digitaliserte utgaver, se HER

Tom Erik Andersen
Redaktør Norsk Golf
tomerik@norskgolf.no

Norges Golfforbund (NGF) er det tredje største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 131.000 medlemskap fordelt på 174 golfklubber og 165 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway Golf, samt utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no