Major og matchplay

Kan Tutta gjenta bragden for ti år siden?

Tutta spiller Major

Suzann «Tutta» Pettersen (Oslo GK) spiller årets andre Major-turnering når Women’s PGA Championship spilles i Illinois 29.juni - 2.juli. Det er for øvrig ti år siden Tutta vant denne turneringen.

Matchplay i Sverige

29.juni – 1.juli spilles SM Match der kun 64 utøvere får delta. Fra Team Norway stiller Elias Bertheussen (Byneset GK), Aksel Olsen (Stavanger GK), Jarand Arnøy (Fana GK) og Christian Aronsen (Miklagard GK). I tillegg har Anders Ellingsberg (Drøbak GK) fått plass i Nordic League-turneringen med det begrensede startfeltet.

Christian Aronsen har gode erfaringer fra denne turneringen tidligere.

- Jeg har fra tidligere en første og en andreplass fra denne matchplay-turneringen, så jeg ser frem til turneringen og spillformen, sier Aronsen.

Turneringen spilles på Ullna GK som regnes for å være blant de ypperste golfanleggene i Norden. Også Jaran Arnøy har forventninger til turneringen.

- Forrige uke spilte jeg tre veldig gode runder, men jeg trenger fire for å være med helt i toppen. Denne uken spiller vi på den fineste banen i Norden. Den er som en stor lekepark for oss golfelskere med fantastiske omgivelser. Turneringen er matchspill, som alltid gjør det litt mer spennende, sier Arnøy.

Til redaksjonen:

- For bilder av utøvere, ta kontakt med kommunikasjonssjef.

For livescoring:

LPGA Tour: http://www.lpga.com/tournaments/kpmgwomenspgachampionship/leaderboard

Nordic Golf League: http://eccotour.org/nordicgolfleague/scores/#/competition/993246/matchplay

Jon Karlsen
Head Coach Team Norway
Norges Golfforbund
jon.karlsen@golfforbundet.no

Kommunikasjonssjef
Norges Golfforbund

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no

Om Team Norway

Team Norway er Norges Golfforbunds toppsatsing på profesjonelle utøvere som har som mål å få frem spillere som kvalifiserer seg til Olympiske leker, eller etablerer seg på et høyt internasjonalt nivå. Utøvere på Team Norway får tilgang til golftrenere, fysioterapeut/fysisk trener, mentaltrener og lege. Utøvere kan i tillegg nyte godt av utstyrsavtaler med Abacus og Callaway.

Team Norway har et sportslig opplegg med fokus på treningssamlinger, primært på hovedbasen Mar Menor. I tillegg følges utøvere opp under turnering og individuell trening.  Her finner du mer informasjon