Kongepokaler til Stavanger og Oslo

Vilde Marie Nystrøm og Michael Mjaaseth er nettopp ferdig med videregående. Nå er de begge kongepokalvinnere og Norgesmestere i golf.

Norgesmesterskapet i golf inkluderte et sterkt startfelt med flere profesjonelle utøvere til start. Likevel var det to 2003-modeller som stakk av med kongepokalene på Gamle Fredrikstad Golfklubb.

Vilde Marie Nystrøm fra Stavanger Golfklubb tok sin første kongepokal da hun søndag vant Norgesmesterskapet i golf på Gamle Fredrikstad Golfklubb. Nystrøm, som nettopp er ferdig med tre år på WANG Toppidrett. Det hindret henne ikke i å sette på plass et sterkt startfelt bestående av både profesjonelle og college-utøvere. Franziska Sliper fra Sola Golfklubb vant sølvmedalje, mens bronsemedaljen gikk til Mia Sandtorv Lussand fra Fana Golfklubb.

I herreklassen gikk gull og kongepokal til Michael Mjaaseth fra Oslo Golfklubb. Mjaaseth er nettopp ferdig med tre år på NTG. Også han viste at han er i stand til å matche utøvere som til daglig spiller på college og som profesjonelle. Jarand Arnøy fra Fana Golfklubb ledet store deler av turneringen, men måtte se seg slått av Mjaaseth på turneringens siste hull. Mats Ege fra Stavanger Golfklubb sikret den siste plassen på pallen som i 2021.

I Norgesmesterskapet for funksjonshemmede vant Fredrik Fjeraa fra arrangørklubben Gamle Fredrikstad Golfklubb for tredje året på rad. Trygve Toskedal Larsen fra Elverum Golfklubb vant sølv, mens Stian Halvorsen fra Larvik Golfklubb vant bronse.

Ole Theodor Sponberg fra Vestfold GK ble Norgesmester for døve foran hjemmehåpet Ole Færden Jr. fra Gamle Fredrikstad Golfklubb. Kristian Skaarnæs fra Vestfold Golfklubb ble nummer tre.

Til redaksjonen:

For resultatliste (dame og herre), se HER

For resultatliste funksjonshemmede og døve, se HER

Bilder til redaksjonelt bruk kan lastes ned HER. Fotokreditering: B.Ward

Christoffer Halvorsrød
Leder Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad
ch@aktivitetsbyen.no

Om Norgesmesterskapet i golf
Norgesmesterskapet i golf arrangeres årlig over fire dager. Spillformatet er 72 hulls slagspill (4x18) i dame- og herreklasse der utøver med lavest total-score i hver klasse vinner kongepokal. I tillegg spilles egne klasser for funksjonshemmede og døve.

For liste over Norgesmestere i golf for kvinner, se HER

For liste over Norgesmestere i golf for herrer, se HER

Om Gamle Fredrikstad Golfklubb
Gamle Fredrikstad Golfklubb har en unik beliggenhet ved gamlebyen i Fredrikstad. Banen har et linkspreg og kan tilby tøffe ondulerte greenområder og er ofte kjent for mye vind. Klubben ble etablert i 2012, og har i dag 1250 medlemmer. I tillegg til å være kjent for klubbens sosiale miljø, har banen i en årrekke arrangert nasjonale og internasjonale turneringer.

Fredrikstad Golfpark AS som ble etablert i år 2000 eier og drifter banen. Fredrikstad Golfpark er et ideelt selskap som ikke har anledning til å tjene penger hvor Gamle Fredrikstad Golfklubb eier 51% og Brødr. Bøckmann som står for drift av banen eier 49%. Golfanlegget driftes sammen med Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad som også innebærer camping, overnatting, restaurant og andre aktiviteter.

Norges Golfforbund (NGF) er det tredje største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 125.000 medlemskap fordelt på 174 golfklubber og 165 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway Golf, samt utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no