Kongepokaler til Ege og Forbrigd

Hjemmefavoritten Mats Ege spiller for Stavanger Golfklubb, men har vokst opp på Bjaavann. Søndag sikret han seg kongepokal til jubel fra over 400 sørlendinger.

Mats Ege er ranket som den 68.beste amatørgolferen i verden. Ege, som studerer på college i USA, har de siste to årene markert seg som en av Norges beste golfere med medaljer fra NM i 2022 og 2021. Sørlendingen dro god nytte av lokalkjennskap til banen og et entusiastisk hjemmepublikum, og kunne til sist notere seg for en runde på 68 slag og en totalscore på 13 slag under par. Dermed sikret han seg Norgesmestertittel og Kongepokal. Jarand Arnøy fra Fana Golfklubb leverte også i år en sterk turnering, noe som resulterte i sølvmedalje som i 2022. Philip Bondestad fra Drøbak Golfklubb sikret den siste plassen på pallen, fem salg bak Arnøy.

I dameklassen tok Dorthea Forbrigd sin andre kongepokal (sist i 2019) etter en god avslutningsrunde på 67 slag. Med en totalscore på seks slag under par endte Oslo-golferen to slag foran Anna Krekling, også hun fra Oslo Golfklubb, som vant sølvmedalje. Bronsen gikk til Renate Grimstad fra Stavanger Golfklubb.

I Norgesmesterskapet for funksjonshemmede vant Fredrik Fjeraa fra Gamle Fredrikstad Golfklubb for fjerde året på rad. Trygve Toskedal Larsen fra Elverum Golfklubb vant sølv, mens Kent Daniel Danielsen fra Nes Golfklubb vant bronse.

Til redaksjonen:

For resultatliste damer, se HER

For resultatliste herrer, se HER

For resultatliste funksjonshemmede, se HER

Bilder til redaksjonelt bruk kan lastes ned HER mot fotokreditering: B.Ward.

For mer informasjon:

Tom Rosenvinge
Kommunikasjonssjef Norges Golfforbund
tom.rosenvinge@golfforbundet.no

Nils O. Plathe
Prosjektleder NM2023 Bjaavann Golfklubb
Mobil: 91793343
nils.plathe@bjaavanngk.no

Om Norgesmesterskapet i golf
Norgesmesterskapet i golf spilles over fire dager der halvparten av startfeltet får være med de siste to dagene. Spillformatet er 72 hulls slagspill (4x18) i dame- og herreklasse der utøver med lavest total-score i hver klasse vinner kongepokal. I tillegg spilles egne klasser for funksjonshemmede. For liste over Norgesmestere i golf, se https://www.golfforbundet.no/om/nyttig/norges-golfhistorie/norgesmestere-menn   https://www.golfforbundet.no/om/nyttig/norges-golfhistorie/norgesmestere-kvinner

Om Bjaavann Golfklubb
Bjaavann Golfklubb ble stiftet 1. juli 2003, og feirer i år 20 år. Banen består av 18 hull, og er lokalisert rundt Bjåvannet like utenfor Kristiansand. Banen er designet av en av verdens mest anerkjente golfarkitekter, Robert Trent Jones Jr. Med det som utgangspunkt har Bjaavann Golfklubb ambisjoner om å bli anerkjent som en golfklubb med et godt miljø som fostrer gode golfspillere og som kan være vertskap for store golfturneringer. Klubben har allerede arrangert en rekke forbundsturneringer inkludert Norgesmesterskapet i 2011. I 2023 vender Norgesmesterskapet tilbake til klubben. For mer informasjon, se www.bjaavanngk.no