Klart for NM i golf på Bogstad

Norgesmesterskapet i golf arrangeres på Oslo Golfklubb 27.-30.juni.

27.-30.juni arrangeres Norgesmesterskapet i golf på Oslo Golfklubb. 108 herrer, 48 damer og ni parautøvere skal kjempe om Norgesmestertitler i golf.

Golf-Norge opplever en enorm vekst med rekordhøye medlemstall, og dette gjenspeiler seg også i et stadig bredere konkurransefelt. Rekordmange 270 er kvalifisert og må kjempe om de 156 tilgjengelige plassene i kommende helgs kamp om kongepokalen.

På kvinnesiden er Renate Hjelle Grimstad (Stavanger Golfklubb), tidligere Norgesmester Julie Boysen Hillestad (Atlungstad GK) og hjemmehåpet Sofie Bindner Engesæth (Oslo GK) blant de største favorittene til tittelen.

Blant herrene forventes hjemmespiller Jarle Volden (Oslo GK), Jarand Ekeland Arnøy (Fana GK) og to ganger Norgesmester Elias Bertheussen (Miklagard Golfklubb) å være i toppen.

I klassen for funksjonshemmede stiller seks herrer til start. Mangeårig og regjerende Norgesmester Fredrik Fjeraa (Gamle Fredrikstad GK) er også i år favoritt til å vinne tittelen, mens det kan bli jevnt mellom de tre utøverne i klassen for døve.

Det er dessverre ingen kvinner som tilfredsstiller kravet til handicap i klassen for funksjonshemmede.

Banen på Bogstad er kjent for sin gode kvalitet, og Oslo Golfklubb melder om perfekte forhold når kampen om kongepokalen skal avgjøres.

- Banen og klubben er klar for NM. Oslo Golfklubb feirer 100 år som klubb i år, og NM-arrangementet er en verdig avslutning på feiringen, sier daglig leder Niels Vik i Oslo Golfklubb.

Nyttige lenker til NM:
  • For deltagerliste/startliste, se HER
  • For oppdatert sresultatliste under NM, se HER
  • For oppdatert resultatliste funksjonshemmede og døve, se HER
  • For mer og generell informasjon om arrangementet, se HER
Til redaksjonen:
  • Presseinformasjon er sendt til redaksjoner som har deltagere i sitt nedslagsfelt.
  • Vinnerne av NM forventes avklart søndag 30.juni ca kl 16.
  • Media som ønsker å være til stede under Norgesmesterskapet oppfordres til å ta kontakt med kommunikasjonssjef.
  • Redaksjoner som ønsker bilder av enkeltutøvere må melde inn dette til kommunikasjonssjef innen kl 10 samme dag for å være sikret bilder.
For mer informasjon:

Tom Rosenvinge
Kommunikasjonssjef Norges Golfforbund
tom.rosenvinge@golfforbundet.no

Siv Therese Leschbrandt
Kommunikasjonsansvarlig Oslo Golfklubb
siv@oslogk.no

Om Norgesmesterskapet i golf
Norgesmesterskapet i golf spilles over fire dager der halvparten av startfeltet får være med de siste to dagene. Spillformatet er 72 hulls slagspill (4x18) i dame- og herreklasse der utøver med lavest total-score i hver klasse vinner kongepokal. I tillegg spilles egne klasser for funksjonshemmede og døve.

For liste over Norgesmestere i golf, se

Om Oslo Golfklubb
Kristiania Golf Klub, senere Oslo Golfklubb, ble stiftet 13. juni 1924 og er dermed Norges eldste golfklubb. Klubben ligger sentralt plassert ved Bogstadvannet i Oslo, og teller i dag 2300 medlemmer. Klubben er blant annet hjemmebane for spillere som Suzann Pettersen, Espen Kofstad, Kristoffer Reitan og Kristoffer Ventura. For mer informasjon, se www.oslogk.no

Om Norges Golfforbund