Kjemper om kongepokal i golf

Klart for Norgesmesterskapet for damer, herrer, funksjonshemmede og døve på Gamle Fredrikstad Golfklubb.

4. til 7. august arrangeres Norgesmesterskapet i golf på Gamle Fredrikstad Golfklubb. 41 damer og 115 herrer skal kjempe om Norgesmestertittel og kongepokal i golf. Arrangementet inngår i turneringsserien Garmin Norgescup. I tillegg kåres også Norgesmester for funksjonshemmede og døve.

Livesending fra finaledagen
Eurosport vil dekke arrangementet, blant annet med en direktesending på finaledagen som sendes på Eurosport og discovery+.

Sterkt startfelt
Flere av Norges utenlandsproffer har i år tatt turen hjem or å delta i Norgesmesterskapet som spilles som en slagspillturnering (minst antall slag på 72 hull) over fire dager.

På herresiden forventes det at utenlandsproffene og Team Norway Golf-spillerne Kristian Krogh Johannessen (Drammen Golfklubb), Elias Bertheussen (Byneset GK), Jarand Arnøy (Fana GK) og Sebastian Eidsæther Syr (Losby GK) skal dominere startfeltet.

De vil likevel få sterk konkurranse fra spillere som Mats Ege (Stavanger GK), Michael Mjaaseth (Oslo GK) og formsterke Frithjof Åstorp Rasmussen (Grini GK).

Hele syv tidligere kongepokalvinnere stiller til start; Julie Boysen Hillestad (Miklagard GK), Kristian Krogh Johannessen (Drammen GK), Elias Bertheussen (Byneset GK), Mikkel Antonsen (Drøbak GK), Markus Braadlie (Miklagard GK), Peter Kaensche (Miklagard GK) og Kevin André Wright (Vestfold GK).

I kvinneklassen må Maiken Bing Paulsen (Drammen GK) finne seg i å være i øverste favorittsjiktet sammen med regjerende Norgesmester Julie Boysen Hillestad (Miklagard GK). Paulsen spiller til daglig på Ladies European Tour, men har tatt turen hjem for å kjempe om kongepokal og Norgesmestertittel. Boysen Hillestad er ferdig med college i USA og har startet sin profftilværelse.

Også utøvere som Renate Hjelle Grimstad og Vilde Marie Nystrøm (begge Stavanger GK), samt Silje Torvund Ohma og Mia Sandtorv Lussand (begge Fana GK) skal være med å kjempe om kongepokalen.

NM for funksjonshemmede
I klassene for funksjonshemmede stiller 10 herrer til start, mens det i klassene for døve er påmeldt tre herrer.

Gratis for publikum
Turneringen er godt tilrettelagt for publikum, og det er fri adgang.

- Media som ønsker å være til stede under Norgesmesterskapet oppfordres til å ta kontakt med kommunikasjonssjef.

- Redaksjoner som ønsker bilder av enkeltutøvere kan melde inn dette til kommunikasjonssjef innen kl 10 samme dag for å være sikret bilder.

- For oversikt over deltakere, se HER

- For oppdatert resultatliste under NM, se HER

- For oppdatert resultatliste funksjonshemmede og døve, se HER

Tom.rosenvinge@golfforbundet.no

Christoffer Halvorsrød
Leder Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad
ch@aktivitetsbyen.no

Om Norgesmesterskapet i golf
Norgesmesterskapet i golf arrangeres årlig over fire dager. Spillformatet er 72 hulls slagspill (4x18) i dame- og herreklasse der utøver med lavest total-score i hver klasse vinner kongepokal. I tillegg spilles egne klasser for funksjonshemmede og døve.

For liste over Norgesmestere i golf, se HER for kvinner og HER for menn.

Om Gamle Fredrikstad Golfklubb
Gamle Fredrikstad Golfklubb har en unik beliggenhet ved gamlebyen i Fredrikstad. Banen har et linkspreg og kan tilby tøffe ondulerte greenområder og er ofte kjent for mye vind. Klubben ble etablert i 2012, og har i dag 1250 medlemmer. I tillegg til å være kjent for klubbens sosiale miljø, har banen i en årrekke arrangert nasjonale og internasjonale turneringer.

Fredrikstad Golfpark AS som ble etablert i år 2000 eier og drifter banen. Fredrikstad Golfpark er et ideelt selskap som ikke har anledning til å tjene penger hvor Gamle Fredrikstad Golfklubb eier 51% og Brødr. Bøckmann som står for drift av banen eier 49%. Golfanlegget driftes sammen med Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad som også innebærer camping, overnatting, restaurant og andre aktiviteter.

Norges Golfforbund (NGF) er det tredje største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 125.000 medlemskap fordelt på 174 golfklubber og 165 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway Golf, samt utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no