Innstilling til olympiske leker i Paris 2024

Norges Golfforbund har innstilt Celine Borge og Madelene Stavnar til OL i Paris. Fra før er Viktor Hovland og Kristoffer Ventura innstilt.

Norges Golfforbund har innstilt Celine Borge og Madelene Stavnar (begge Vestfold Golfklubb) til de 33. olympiske sommerleker som finner sted i Paris i august.

Det er Olympic Golf Ranking som legges til grunn for hvilke utøvere som er kvalifisert for uttak. Reglene sier at verdensrankingen i golf skal legges til grunn for kvalifisering med følgende kriterier:
•    Startfeltet består av 60 utøvere (for kvinner og for menn)
•    Utøvere som er innenfor topp 15 på verdensrankingen er kvalifisert for uttak med maksimum fire utøvere per nasjon.
•    Deretter er maks to utøvere per nasjon kvalifisert for uttak.

Dato for «cutoff» er 24.juni for kvinner. Etter dette må Norges Golfforbund formelt innstille utøvere som er kvalifisert i henhold til ranking. Deretter er det Olympiatoppen som tar ut utøvere til OL ut fra egne kriterier.

Foto: Celine Borge (t.v.) og Madelene Stavnar (NGF/Mile)

• For bilder av utøvere, ta kontakt med kommunikasjonssjef.
  • For oversikt over ranking, se HER
  • For oversikt over OLTs uttakskriterier for OL, se HER
  • For pressemeldinger fra NGF, klikk HER
  • For å abonnere på pressemeldinger fra NGF, klikk HER