Innstilling til olympiske leker i Paris 2024

Norges Golfforbund har innstilt Viktor Hovland og Kristoffer Ventura til OL i Paris.

Norges Golfforbund har innstilt Viktor Hovland (Drøbak Golfklubb) og Kristoffer Ventura (Oslo Golfklubb) til de olympiske sommerleker som finner sted i Paris i august.

Det er Olympic Golf Ranking som legges til grunn for hvilke utøvere som er kvalifisert for uttak. Reglene sier at verdensrankingen i golf skal legges til grunn for kvalifisering med følgende kriterier:
•    Startfeltet består av 60 utøvere (for kvinner og for menn)
•    Utøvere som er innenfor topp 15 på verdensrankingen er kvalifisert for uttak med maksimum fire utøvere per nasjon.
•    Deretter er maks to utøvere per nasjon kvalifisert for uttak.

Dato for «cutoff» er 17.juni for menn og 24.juni for kvinner. Etter dette må Norges Golfforbund formelt innstille utøvere som er kvalifisert i henhold til ranking. Deretter er det Olympiatoppen som tar ut utøvere til OL ut fra egne kriterier.

Til redaksjonen:

For oversikt over ranking, se HER

For pressemeldinger fra NGF, se HER

For å abonnere på pressemeldinger fra NGF, klikk HER

For mer informasjon:

Øyvind Rojahn
Toppidrettssjef Norges Golfforbund
oyvind.rojahn@golfforbundet.no

Tom Rosenvinge
Kommunikasjonssjef Norges Golfforbund
tom.rosenvinge@golfforbundet.no

Om Norges Golfforbund