Hvem er best i Norge?

Norges fire presumptivt beste utøvere i samme turnering i Spania, mens herrene spiller om plass i Europas gjeveste selskap.

Norsk kvartett på Ladies European Tour

21. – 24. september er det endelig klart for ny turnering på Ladies European Tour når Andalucia Costa Del Sol Open De Espana Femenino spilles i Spania. Norge stiller med Suzann Pettersen (Oslo GK), Tonje Daffinrud (Vestfold GK), Marianne Skarpnord (Moss & Rygge GK), i tillegg til at Madelene Stavnar (Vestfold GK) endelig er tilbake fra skadeavbrekket.

- Tross tøffe forhold i Sverige forrige uke nøt jeg det å spille turneringsgolf igjen. Det føles som at spillet er på riktig vei og jeg er positiv til resten av sesongen. I Spania er det fantastiske værforhold og fin bane, så jeg gleder meg til å komme i gang på torsdag, sier Daffinrud.

- Jeg er endelig klar for min første turnering på mange uker, og jeg gleder meg helt sykt. Spillet føles greit, men kommer ikke til å være så opptatt av resultat på denne turneringen. Det viktigste er at kroppen er bra og at jeg er tilbake, sier Stavnar.

Kvalifisering til European Tour 2018

Kvalifiseringen til European Tour 2018 fortsetter denne uken. I Østerrike spiller Jarand Ekeland Arnøy (Fana GK) og Henrik Bjørnstad (Drøbak GK). Arnøy sikret seg spill på Challenge Tour i 2018 med en delt andre plass i Irish Open forrige uke, mens Bjørnstad måtte se cut’en gå i sitt internasjonale comeback.

Etter første runde kvalifiseringen i Østerrike er det imidlertid Bjørnstad som har startet best. Med -1 ligger han to slag foran Arnøy som kom inn på +1. Turneringen avsluttes 22. september.

Siste fire på Nordic Golf League

Den nordiske golfsesongen går mot slutten. 21. - 22. september spilles The 12 Twelve Championship som er første av de fire siste turneringene på Nordic Golf League 2017.

I alt 13 nordmenn stiller til start, deriblant Aksel Olsen (Stavanger GK), Elias Bertheussen (Byneset GK) og Christian Aronsen (Miklagard GK) fra Team Norway Golf.

- Forrige ukes Q-School misset jeg kvalifiseringen til neste steg med ett slags margin. Det var utrolig kjipt, men det har gjort meg ekstra motivert til å avslutte bra på Nordic League, sier Olsen.

Avslutter Symetra Tour i Alabama

Marita Engzelius (Oslo GK) avslutter sin sesong på Symetra Tour når hun Guardian Championship i Prattville, Alabama, 22. - 24. september.

- Dette blir årets siste turnering på touren for min del, så det er bare å brette opp ermene og spille god golf. Banen er veldig fin, sier Engzelius.

For livescoring:

Ladies European Tour, Spania

European Tour Q-School, Østerrike

Nordic Golf League, Danmark

Symetra Tour, Alabama

Jon Karlsen
Head Coach Team Norway
Norges Golfforbund
jon.karlsen@golfforbundet.no

Kommunikasjonssjef
Norges Golfforbund

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no

Om Team Norway Golf

Team Norway er Norges Golfforbunds toppsatsing på profesjonelle utøvere som har som mål å få frem spillere som kvalifiserer seg til Olympiske leker, eller etablerer seg på et høyt internasjonalt nivå. Utøvere på Team Norway får tilgang til golftrenere, fysioterapeut/fysisk trener, mentaltrener og lege. Utøvere kan i tillegg nyte godt av utstyrsavtaler med Abacus og Callaway.

Team Norway har et sportslig opplegg med fokus på treningssamlinger, primært på hovedbasen Mar Menor. I tillegg følges utøvere opp under turnering og individuell trening.