Golfpresidenten starter «Helse-tour» i Varanger Golfklubb

Vil ha mer samarbeid mellom kommuneadministrasjon og frivillighet.

Lørdag 10. juni kl.12.30 slår golfpresident Marit Wiig i gang «Helse-tour 2017» i Varanger Golfklubb. Med seg har hun ildsjel Svein Einarsbøl.

Golf er helse, og en glimrende aktivitet som de fleste kan være med på uansett forutsetninger, ønsker og behov, sier Marit Wiig.

Svein Einarsbøl bygget opp og drev en av Norges mest vellykkede kommunale tjenester, Asker kommunes enhet «Aktiv Fritid». Enheten har i en årrekke benyttet golf som aktivitet for brukerne, og er anerkjent for å være landsledende både på omfang og bredde i forhold til folketallet.

Einarsbøl pensjonerte seg i 2016. I sommer reiser den golfglade ildsjelen Nord-Norge rundt med bobil i regi av Norges Golfforbund for å inspirere norske kommuner og golfklubber til å samarbeide om folkehelse.

Helse-tour vil i 2017 være innom følgende Nordnorske golfklubber:

• Varanger GK (Vadsø) 10. juni (president Marit Wiig til stede)
  • North Cape Golf Club (Lakselv) 12. juni (president Marit Wiig til stede)
  • Hammerfest og Kvalsund Golfklubb 14. juni (president Marit Wiig til stede)
  • Alta Golfklubb 16.-17. juni (president Marit Wiig til stede)
  • Tromsø Golfklubb 19. juni
  • Midt-Troms Golfklubb 20. juni
  • Hinnøy og Harstad Golfklubb 22. juni
  • Vesterålen Golfklubb 24. juni
  • Lofoten Golfklubb 25. juni
  • Høken Golfklubb 26. juni
  • Narvik Golfklubb 07. august
  • Bodø Golfklubb 09. august
  • Salten Golfklubb 10. august
  • Polarsirkelen Golfklubb 12. august
  • Helgeland Golfklubb 16. august

Samarbeidet mellom det offentlige og frivilligheten i Asker kommunes folkehelsearbeid er et eksempel til etterfølgelse. Nå håper vi at Svein Einarsbøls erfaringer også skal komme nordnorske golfklubber og kommuner til gode, sier Marit Wiig, president i Norges Golfforbund.

Dette er en fin anledning for klubben til å få satt fokus på golf og helse og kan bli en start på et folkehelsesamarbeid i kommunen, sier Jens Betsi, styreleder i Varanger Golfklubb.

Program lørdag 10.juni fra kl. 1600:

• Velkommen ved president Marit Wiig i Norges Golfforbund
  • Innledning ved styreleder Jens Betsi i Varanger golfklubb
  • Helsetour 2017 ved Svein Einarsbøl, ildsjel og golfentusiast
  • Hvordan kan vi komme i gang hos oss, Varanger GK

Klubben arrangerer også Pink Cup, en landsdekkende turnering til inntekt for brystkreftsaken, fra kl. 11.00 samme dag.

Lise Bjørnstad
Spesialrådgiver Norges Golfforbund
lise.bjornstad@golfforbundet.no

Marit Wiig
President Norges Golfforbund
marit.wiig@online.no

Fakta om golf og folkehelse

Myndighetene anbefaler at voksne og eldre er fysisk aktive minst 2 timer og 30 minutter (moderat intensitet) per uke. Alternativt bør man være fysisk aktiv i 75 minutter (høy intensitet) per uke. Barn og unge bør utøve minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, intensiteten bør være både moderat og høy.

• En 18 hulls golfrunde tar ca. 4 timer og 30 minutter. Man går ca. 11 kilometer eller ca. 16.000 skritt. En 9-hulls golfrunde tar ca. 2 timer og 15 minutter.
  • Under en golfrunde har golfspillere en gjennomsnittspuls på i overkant av 100 slag pr. minutt. Siden en golfbane er kupert, vil hjertefrekvensen variere, noe som gir god intervalltrening og muskeltrening.
  • Menn forbrenner ca. 2500 kcal under en golfrunde, kvinner ca. 1500 kcal.
  • Med over 100.000 tilsluttede medlemskap er golf en folkehelsefaktor av betydning i Norge.

Fakta om Aktiv Fritid

Asker kommunes enhet ”Aktiv Fritid” har vakt nasjonal oppsikt. Den koordinerer 500 støttekontakter, og lykkes i tillegg i å rekruttere svært mange psykisk syke, utviklingshemmede og personer utenfor arbeidslivet til meningsfulle aktiviteter. Enheten har i en årrekke benyttet golf som aktivitet for brukerne.

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med over 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no