Golfpresidenten starter «Helse-tour» på Elverum Golfklubb

Reiser Østlandet rundt for bedre folkehelse

Mandag 14. mai kl.14.00 slår golfpresident Marit Wiig i gang «Helse-tour 2018» hos Elverum Golfklubb. Med seg har hun ildsjel Svein Einarsbøl og en rekke andre ressurspersoner som vil bidra til bedre folkehelse i kommunen.

- Golf er helse, og en fantastisk aktivitet som de aller fleste kan være med på, sier Marit Wiig.

Svein Einarsbøl bygget opp og drev en av Norges mest vellykkede kommunale tjenester, Asker kommunes enhet «Aktiv Fritid». Enheten har i en årrekke benyttet golf som aktivitet for brukerne, og er anerkjent for å være landsledende både på omfang og bredde i forhold til folketallet.

Einarsbøl pensjonerte seg i 2016. De siste to somrene har den golfglade ildsjelen besøkt klubber i store deler av Norge med bobil i regi av Norges Golfforbund for å inspirere norske kommuner og golfklubber til å samarbeide om folkehelse.

Til sammen har Einarsbøl besøkt 78 klubber og det er gjennomført 24 møter mellom golfklubber og kommunen. Nå står Østlandet for tur:

14. Elverum Golfklubb (NGFs president deltar)
15. Sorknes Golfklubb (NGFs president deltar)
28. Kongsvingers Golfklubb (NGFs president deltar)
29. Atlungstad Golfklubb (NGFs president deltar)
30. Valdres Golfklubb
31.Gjerdrum Golfklubb (NGFs president deltar)

04. Hauger Golfklubb
05. Romerike Golfklubb
06. Soon Golfklubb
07. Drøbak Golfklubb (NGFs president deltar)
11. Moss & Rygge Golfklubb
12. Halden Golfklubb (NGFs president deltar)
13. Skjeberg Golfklubb (NGFs president deltar)
14. Mørk Golfklubb
18. Ski Golfklubb
19. Nordhaug Golfklubb
20. Tyrifjord Golfklubb

For mer informasjon om Helse-Tour, trykk HER

Fakta om golf og folkehelse

• Myndighetene anbefaler at voksne og eldre er fysisk aktive minst 2 timer og 30 minutter (moderat intensitet) per uke. Alternativt bør man være fysisk aktiv i 75 minutter (høy intensitet) per uke. Barn og unge bør utøve minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, intensiteten bør være både moderat og høy.
  • En 18 hulls golfrunde tar ca. 4 timer og 30 minutter. Man går ca. 11 kilometer eller ca. 16.000 skritt. En 9-hulls golfrunde tar ca. 2 timer og 15 minutter.
  • Under en golfrunde har golfspillere en gjennomsnittspuls på i overkant av 100 slag pr. minutt. Siden en golfbane er kupert, vil hjertefrekvensen variere, noe som gir god intervalltrening og muskeltrening.
  • Menn forbrenner ca. 2500 kcal under en golfrunde, kvinner ca. 1500 kcal.
  • Med over 100.000 tilsluttede medlemskap er golf en folkehelsefaktor av betydning i Norge.

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med rundt 100.000 medlemskap fordelt på 180 golfklubber og 168 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway og utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no

Lise Bjørnstad
Spesialrådgiver Norges Golfforbund