Golf: Kongepokaler til Grimstad og Antonsen

Renate Hjelle Grimstad og Mikkel Antonsen er Norgesmestere i golf.

Renate Hjelle Grimstad (Stavanger Golfklubb) er Norgesmester i golf og sikret seg dermed sin første kongepokal etter en solid gjennomført turnering på Oslo Golfklubb i helgen. Med en totalscore på -1 kunne Stavanger-golferen notere seg hele åtte slag ned til Henriette Spilling Gjelten (Losby Golfklubb) som vant sølvmedalje. Bronsen gikk til Ruth Tønnesen (Sola Golfklubb).

I herreklassen sikret Mikkel Antonsen (Gamle Fredrikstad Golfklubb) seg sin andre kongepokal da han slo Joachim Larsen Tegner (Asker Golfklubb) i omspill. Tredjeplassen gikk til Kristoffer Kuvaas (Sandefjord Golfklubb).

I Norgesmesterskapet for funksjonshemmede vant Fredrik Fjeraa (Gamle Fredrikstad Golfklubb) for femte året på rad. Trygve Toskedal Larsen fra Elverum Golfklubb vant sølv, mens Andreas Anisdahl Jonson vant bronse.

Ole Røren (Drammen Golfklubb) er Norgesmester for døve, mens Ole Theodor Sponberg (Vestfold GK) ble nummer to.

Det var ikke deltagere i dameklassene for funksjonshemmede og døve.

• For fullstendig resultatliste se HER
  • For fullstendig resultatliste funksjonshemmede og døve, se HER
  • Bilder av medaljevinnere kan lastes ned HER mot kreditering Benjamin Ward
  • Video av vinnere ligger på norskgolf.no, og kan fritt benyttes redaksjonelt mot kreditering norskgolf.no

Om Norgesmesterskapet i golf
Norgesmesterskapet i golf spilles over fire dager der halvparten av startfeltet får være med de siste to dagene. Spillformatet er 72 hulls slagspill (4x18) i dame- og herreklasse der utøver med lavest total-score i hver klasse vinner kongepokal. I tillegg spilles egne klasser for funksjonshemmede og døve.

For liste over Norgesmestere i golf, se https://www.golfforbundet.no/om/nyttig/norges-golfhistorie/norgesmestere-menn  https://www.golfforbundet.no/om/nyttig/norges-golfhistorie/norgesmestere-kvinner

Om Oslo Golfklubb
Kristiania Golf Klub, senere Oslo Golfklubb, ble stiftet 13. juni 1924 og er dermed Norges eldste golfklubb. Klubben ligger sentralt plassert ved Bogstadvannet i Oslo, og teller i dag 2300 medlemmer. Klubben er blant annet hjemmebane for spillere som Suzann Pettersen, Espen Kofstad, Kristoffer Reitan og Kristoffer Ventura.

Norges Golfforbund (NGF) er ett av de største særidrettsforbundet tilsluttet Norges Idrettsforbund, med over 136.000 medlemskap fordelt på 172 golfklubber og 168 baner. Forbundet tilrettelegger for at golfklubbene kan gi et best mulig tilbud til sine medlemmer. I tillegg er NGF ansvarlig for toppidrettssatsingen Team Norway Golf for profesjonelle og amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra medlemsklubbene. Se www.golfforbundet.no