Gjør NM-resultatet tellende

Norges Golfforbund har bestemt seg for å la resultatet fra NM Match bli tellende også i herreklassen.

(Ullevaal/Drammen, 11. juli 2017) Resultatene fra NM Match blir tellende, og Daniel Øverås er Norgesmester i matchspill. Dette er klart etter at NGF har gjort en samlet vurdering av NM-saken.

Etter å ha kontaktet utøverne er det klart at kun et fåtall utøvere var innstilt på å spille NM Match på nytt. Flere uttrykte også sympati for Daniel Øverås som vant turneringen. Vi mener derfor at det mest riktige blir å la resultatet være tellende, sier Generalsekretær i Norges Golfforbund, Tor-Anders Hanssen.

De 16 utøverne som skulle vært i sluttspillet er informert som om beslutningen.

Sammen om å utvikle match-konseptet

NGF var tirsdag i møte med Drammen Golfklubb som arrangerte NM Match.

I møtet fikk vi en god gjennomgang av klubbens opplevelse av arrangementet. Vi har forståelse for deres frustrasjon, og NGF må bare erkjenne at vi satte klubben i en svært vanskelig situasjon, sier Hanssen.

NGF vil benytte Drammen GKs erfaring og kompetanse til å videreutvikle NM Match-konseptet.

Vi har i flere år vært en pådriver for et match-spill på øverste nivå i Norge, og som arrangør har vi skaffet oss god innsikt i hva som kreves, både av arrangør og av forbund. Vi har flere innspill som vil gjøre dette konseptet enda bedre for utøverne, samt enklere for arrangørklubb å håndtere, sier turneringsleder Hans Petter Nilsen i Drammen GK.

Tor-Anders Hanssen
Generalsekretær Norges Golfforbund