Fra Tokyo til Miklagard

Sterkt startfelt når Norgesmesterne i golf skal kåres på Miklagard Golfklubb

5. til 8. august arrangeres Norgesmesterskapet i golf på Miklagard Golfklubb i Ullensaker. 37 damer og 119 herrer skal kjempe om Norgesmestertittel og kongepokal i golf.

Flere av Norges utenlandsproffer har i år tatt turen hjem or å delta i Norgesmesterskapet som spilles som en slagspillturnering over fire dager.

Regjerende Norgesmester Kristian Krogh Johannessen (Drammen Golfklubb og Team Norway Golf) kommer direkte fra OL i Tokyo, og må finne seg i å være den største forhåndsfavoritten. Han vil likevel få kamp om kongepokalen fra utøvere som Elias Bertheussen (Byneset GK og Team Norway Golf) og Jarand Arnøy (Fana GK og Team Norway Golf) som begge til daglig spiller på de utenlandske proff-tourene.

De profesjonelle utøverne må også regne med sterk konkurranse blant annet fra hjemlige utøvere som Mikkel Antonen (Drøbak GK) som vant NM Match under NM-Veka i juni, samt Mats Ege (Stavanger GK) som har regjert i Norgescupen så langt denne sesongen. Sammen med flere college-spillere blir startfeltet i årets Norgesmesterskap blant de sterkeste noensinne.

I dameklassen er Team Norway Golf-spillerne Karoline Stormo (Arendal og Omegn GK) Sandra Nordaas (Drøbak GK) og Stina Resen (Oslo GK) en snartur hjemom fra sine profftilværelser i USA og Europa. Men også her er startfeltet åpent, og andre utøvere som Michelle Forsland (Oppegård GK), Emilie Øveraas (Oslo GK) og Julie Boysen Hillestad (Miklagard G), samt norske juniorspillere som Silje Torvund Ohma (Fana GK) og Mia Sandtorv Lussand (Fana GK) ventes å gi Team Norway Golf-utøverne sterk konkurranse.

I klassene for funksjonshemmede stiller 11 herrer til start, mens det i klassene for døve er påmeldt en herre og en dame.

For startliste, se HER

For oppdatert resultatliste under NM, se HER

For oppdatert resultatliste funksjonshemmede og døve, se HER

Til redaksjonen:

• Media som ønsker å være til stede under Norgesmesterskapet oppfordres til å ta kontakt med kommunikasjonssjef.
  • Redaksjoner som ønsker bilder av enkeltutøvere kan melde inn dette til kommunikasjonssjef innen kl 10 samme dag for å være sikret bilder.

Om Norgesmesterskapet i golf
Norgesmesterskapet i golf arrangeres årlig over fire dager. Spillformatet er 72 hulls slagspill (4x18) i dame- og herreklasse der utøver med lavest total-score i hver klasse vinner kongepokal. I tillegg spilles egne klasser for funksjonshemmede og døve. For liste over Norgesmestere i golf, se:

Om Miklagard Golfklubb
Miklagard Golf åpnet i juni 2001 med intensjon om å være en av Europas beste golfanlegg. Banen, som ble bygd om i 2019, ligger på Kløfta i Ullensaker kommune, et område med sterke historiske tradisjoner helt tilbake til vikingtiden. Golfanlegget består av en 18 hulls internasjonal mesterskapsbane som har fått mange utmerkelser for kvalitet og design. Se www.miklagardgolf.no

Norges Golfforbund (NGF) er det fjerde største særidrettsforbundet i norsk idrett, med rundt 120.000 medlemskap fordelt på 174 golfklubber og 165 golfbaner. Forbundet tilrettelegger for et golftilbud til barn, unge og bredden. I tillegg er NGF ansvarlig for en toppidrettssatsing fordelt på proffsatsingen Team Norway Golf, samt utvikling av amatørspillere. Forbundet rapporterer til Golftinget som består av representanter fra landets golfklubber. Se www.golfforbundet.no